Cruisetocht in Spijkerbroek

Je wilt een zeeleeuw zijn. Je weet het alleen nog niet, maar dat is wat je wilt. Op de Galápagos, dat wel. Je doezelt op de prachtigste stranden in de warme zon, en om af te koelen waggel je naar de branding, waar je zachtjes rolt in de kalme golfslag. Je poedelt in de blauwgroene zee, waar genoeg te eten is. Je zwemt beter dan elke vis - want je vangt ze. 's Avonds lachen met je maten op de boulevard, een beetje dollen met de toeristen. Dat zeg ik, je wilt een zeeleeuw zijn.

De dieren op Galápagos leiden zo'n ontspannen bestaan dat het echt het paradijs lijkt. Deze plek zet je aan het denken. Dat het ook anders kan. Anders dan in onze wereld van het recht van de sterkste, van eten of gegeten worden. Hier huppen vinken speels over de lavabrokken, liggen leguanen te bakken in de zon, slapen honderd haaien in een getijdenpoel, schieten pinguïns door het water en glijden roggen rustig door de baai, voor de duvel niet bang.

Het lijkt te mooi om waar te zijn. En dat is het natuurlijk ook. Want ook hier zijn roofdieren en piraten. Er zijn haviken die, om aan vocht te komen, kleine, schattige zeeleeuwenpuppies doden om hun de sappige oogjes uit te kunnen pikken. En er zijn vampiervinken op Wolf Eiland, die om hun dorst te lessen gaatjes bikken in de huid van Jan-van-Genten om hun bloed te kunnen drinken. En diezelfde Jan-van-Genten moedigen hun jongen aan om hun broertje of zusje uit het nestje te duwen, zodat die doodgaat en alleen de sterkste overleeft.

En dan zijn er nog de mensen, die ratten met zich meebrengen die de eieren van zeeschildpadden leegvreten, en wilde geiten die het gras voor de neus van landschildpadden wegkapen, en de illegale visnetten die de zeeën leegtrekken, en de toeristen die te dichtbij de dieren komen en hun rust komen verstoren. Veel mensen weten het niet, maar er wonen heel wat mensen op de Galápagos Eilanden. Gek genoeg moet er juist in die mensen geïnvesteerd worden om de dieren te redden. Organisaties zoals New Era Galápagos proberen de lokale bevolking een kans te bieden in het toeristenwerk door ze bijvoorbeeld Engels te leren. Zodat ze later niet hoeven te gaan vissen zoals hun vaders.

Wij hadden een week de tijd op Galápagos voordat onze vijfdaagse toer begon en besloten een handje te helpen bij New Era Galápagos. We waren van harte welkom om Engels te komen onderwijzen aan de lokale kinderen. Marieke kreeg het klasje van 9 tot 11 jaar en ik kreeg de kleintjes, 5 tot 7 jaar. Marieke heeft de kinderen in haar klasje nog wel wat bij kunnen brengen. Maar voor mij betekende lesgeven vooral de kinderen naar hun stoel slepen, iets op het bord schrijven en de kinderen weer terug naar hun stoel slepen. Wel heb ik ze nog flink de stuipen op het lijf gejaagd door ze een filmpje van de vampiervinken te laten zien. Met bloed en al. Dat zal ze leren, de kleine ettertjes.

En toen begon de cruise. Aan boord van de San José is het leven goed. Met warme douches, lekker eten en elke dag een verse handdoek was het beter dan wij inmiddels gewend waren. De overige passagiers waren een mengelmoes van rijke Duitsers, gemütliche Oostenrijkers en spierwitte Zwitsers. Gezellig was het wel. Twee of drie keer per dag plonsden we het water in om te snorkelen rond een rotspartij met haaien of een baai vol schildpadden en zeeleeuwen. Marieke kon haar lol niet op en werd zelf bijna een zeeleeuw. Ik proestte en ploeterde er dapper achteraan.

Aan al het moois komt een eind. Zo ook aan onze tijd op Galápagos. We zijn inmiddels weer in Quito, waar ik terugdenk aan onze boot, waar mijn vergeten spijkerbroek nog wappert aan een waslijn op het dek, samen met mijn roze zwembroek, een t-shirt en Mariekes bikini. Als ik heel gevoelig was geweest had ik geschreven dat onze wapperende kleren als het ware tot ziens wuiven naar de eilanden en hun bewoners, maar zo gevoelig ben ik niet. Op naar Colombia!

Reacties

Reacties

Jennita

leuk geschreven az, je verhalen komen zo tot leven zie het zo voor me ;-)

Mat

Wow, loved your story again! Favorite pic: the one with the temp. English teacher in it;-)
Incredible nature, beautiful animals!
Enjoy Colombia!

Arnaud

Ik wil een zeeleeuw zijn, mag ik een zeeleeuw zijn, alsjeblieft.....

Corine

Whoei! Wat fijn allemaal. Dikste kus.

Joanne

Super, wow, wat een foto's!! En verhaal natuurlijk..
Veel plezier in Colombia

opa

het is haast poëtisch,; alleen al de foto's wekken jaloersheid op. geniet van het vervolg

Linda

Het is altijd zo fijn wakker worden met jullie verhaaltjes.
Kus!

Jorenate

Gaap. Saai verhaal.

Zonnetje, paar palmbomen op een bountystrand, spectaculaire natuur, paar avontuurtjes en wat haaien enzo........ big deal.

Vertel eens iets nieuws. Joh.

Harro

Wauw! Geweldige verhalen en foto's! Wist niet dat het daar zo mooi was. Geniet van de volgende bestemming.

lol @ "Dat zal ze leren, de kleine ettertjes. "

dre

Oeh 't klinkt zo fijn allemaal! Leuk om te lezen! x

Arianne

Toch wel n klein beetje jaloers... Kan t nog beter? :-D
xx

Tiaz

"Je zwemt beter dan elke vis - want je vangt ze."

De logica ontgaat me maar jullie reisplezier straalt er vanaf!! Viel Spass nog!

moeders harmanny

ja,super de super.So beautiful stel ik me toch ook wel komende paradijs voor...
Maarre ,naked swimm voortaan ????Gelukkig genieten ,lieve kinderen.

Bram

Haha klinkt als een goeie chillsessie. Mooi ook dat jullie je zwemkleren hebben achtergelaten voor de inboorlingen; onze kuise, koloniale voorouders zouden trots zijn.

Kina

AzMariek, Wow sounds/looks amazing! 'dat op de kop aan de andere kant van de wereld bungelen' gaat jullie goed af :) Kus

@ moeders Harmanny: wat een gewaagde opmerking moeps :p

HCY

Er zijn weer twee weken om: tijd voor een nieuw verhaal! Kom maar op, iets om van te genieten vlak voor de kerst. We willen weten hoe het gaat daar!

Tineke Scheepstra

Geweldige reis en een geweldig verhaal om te lezen. Jullie zijn wel spekkopers dat jullie dit meemaken! Verder ben ik het eens met de reactie van (de mij onbekende) HCY: we horen graag nog iets vóór de kerst: we reizen toch een beetje mee....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!