Badderen in Baños

‘People are strange when you're a stranger', zong Jim Morrison ooit. Hier in Baños, Ecuador, wrijven de mensen zich na de zondagse mis in met een kaars. Ze halen hem door hun haar, langs hun wangen, neus en mond en steken hem dan aan. Ook verkoopt de supermarkt op zondag geen alcohol. Orders van de president.

Maar er is meer. Deze week viert het stadje Baños het 'feit' dat de Heilige Maagd Maria ooit kwam badderen in één van de hotsprings hier. Het leek de locals wel gepast om dat met knalvuurwerk te gedenken. Zodoende worden we tijdens onze Spaanse les regelmatig opgeschrikt door een onsympathiek harde knal ergens uit de buurt.

En dat is allemaal nog heel gewoon vergeleken bij wat ons volgende week te wachten staat. Dan is het namelijk tijd om de doden te herdenken. Groot feest hier in Ecuador. De hoofdingrediënten van dit nationale festijn zijn het beschilderen van grafstenen op de begraafplaats, het nuttigen van gefermenteerde fruitdrank met je familie, en - als klap op de vuurpijl - cavia's vreten! ‘In your country it is pet, in my country we eat', legde een local uit. Cavia is hier een delicatesse, en daarbij geldt dat hoe meer het gerecht op je bord op een dode cavia lijkt, hoe beter. De pootjes steken opzij, de knaagtandjes zwartgeblakerd vooruit: yummie! Ik (Az) probeerde nog uit te leggen dat veel mensen in Nederland het prettig vinden als hun vlees niet te veel op een echt dier lijkt. Kwam totaal niet over. ‘Porque?' Ja, waarom eigenlijk. Weet ik het.

Inmiddels is dus - ik noemde het al stiekem - onze Spaanse les begonnen. Marieke en ik hebben allebei privéles, vanwege het niveauverschil (Marieke is veel beter). Ik heb les van Patricia - ‘zeg maar Patti!' - en Marieke van Elizabeth - ofwel Liz voor vrienden. En vrienden worden, dat lukt wel met Liz. Na een paar dagen in een hostel hebben we inmiddels onze intrek genomen in haar huis, waar we (tegen betaling) een prachtige kamer tot onze beschikking hebben en waar twee keer per dag voor ons gekookt wordt. Het is ‘hola chicos!', ‘chao chicos!' voor en na, en haar eindeloze, enthousiaste verhalen zijn goed voor onze woordenschat.

Baños is een dorp aan de voet van een slapende vulkaan. Nu ja, hij doet een dutje, drie jaar geleden was hij nog klaarwakker aan het braken. Maar nu Tungurahua (‘vuurnek') zijn mond houdt, ligt Baños rustig te bakken in de tropenzon. Af en toe el condor pasa boven de daken, een potje voetbal op het plein, een uurtje poedelen in het hete water van de thermale baden bij het gekletter van de waterval, of Lorre de huispapegaai die ‘koppiekrauw' roept, maar dan in vloeiend Spaans, en de schildpad in de tuin van het hostel die zijn nek uitsteekt in stilte. Tranquilo, dat is het woord.

Hier heel lang blijven is verleidelijk. Toch gaan we dat waarschijnlijk niet doen. De jungle roept, en ook Galápagos. Onze laptop geeft nog trouw aan hoe koud het is in Holland, maar dat lijkt tot nu toe mee te vallen. Stelletje bofkonten.

Reinate

Klinkt goed goed daar zeg, vooral met die hot springs! Je hoeft sauna houten alvast niet te missen mriek.

Tuurlijk, niet te veel nos.nl checken blablabla, maar deze wil ik jullie toch aanraden: heel leuk om te lezen als je geen nederlandse winter voor de boeg hebt! hihi

Kijk al weer uit naar het volgende verhaal! liefs

Renate

Jaaa, fijn fijn!
Vooral de cavia's met pootjes en al gebakken. Ben toch nooit dol geweest op die beesten, dus geniet ervan :P
Met die papegaai en de kleuren en de grillige bergen in de achtergrond springt de exotische sfeer van de foto's af, ik voel bijna de warmte :)
Maar ik ga intussen wel vast voer verzamelen en een overwinterhol bouwen om de winter des doods te overleven!
dikke knuffel

opa

Nog maar net bijgekomen van het vieren van de 40ste verjaardag van Jacquelien werd ik overrompeld door jullie verhaal, met de foto's er bij. Op de foto's ontbraken nog wel de pootjes van de cavia. Maar het verhaal is mooi en de foto's zijn het ook. tot de volgende keer. groetjes

Auke

Wel goed van die president, nu nog de zondag als rustdag herstellen..........

Domus

Buurtjes, dat is me toch al een mooi reisje,vet zeg!
De foto's van Baños deden mij een beetje denken aan Cusco. Ook dat is een prima plek om rustig Spaans te leren, midden in een enorm, prachtig bergachtig gebied. Het heeft er wel wat van weg. Aan Cuzco heb ik hele mooie herinneringen en dat zal met Baños voor jullie later ook vast zo zijn!Succes op de trip en blijf maar lekker schrijven en schieten: geven een leuke impressie van wat jullie meemaken, Adios!

Tiaz

" Kwam totaal niet over. ‘Porque?' Ja, waarom eigenlijk. Weet ik het." LOLOL

Tiaz

Wat heb je aan een 'rustdag' zonder alcohol???

Eline (die van de HU)

Wat een leuk verhaal, na het lezen leek het even net alsof ik zelf even in Ecuador zat! Hebben jullie de verrekijker al kunnen gebruiken? Geniet ervan!

Tranquilo! Eline

Harro

Geweldig verhaal weer. Klinkt alsof jullie er van genieten!

Erik en Sari

Ohhhwwwww wat is het daar mooi!! En wat een leuk verhaal ook weer. Geweldig.
We komen jullie binnenkort achterna... ;-)
Kus!

Mattin & Joanne

Wat een mooi verhaal en prachtige foto's! Je kunt zien dat jullie volop genieten.

Succes met jullie Spaanse cursus en we kijken al uit naar een nieuw verhaal.

Liefs!

Mat

Magnifico, magnifico! Love your story & pictures!
@Az: heb je ze al verteld dat je vegetariano bent? ;-)
¿por qué, ¿por qué?

Marcel

Hallo, wat een mooie verhalen en belevenissen. Vooral Up State NY sprak mij aan, ook mooie foto's van de herfstkleuren en de uitzichten. Nu ligt er alweer sneeuw. Anders dan jullie t zagen. Succes met Spaanse les en kunnen jullie aldaar nog werken? Groet

Ma&Pa

Nou zeg, zijn wij even bofferds als wij jullie foto's zien en jullie verhaal lezen. Er is daar ook werkelijk niets om van te genieten he? Saaie bergen, versleten stadje; wat is daar nou aan? Jullie komen volgende week terug? Maken wij de rest van jullie reis wel op en kunnen jullie hier fijn verder boffen.
Geniet gerust verder!!

J

En die kale kop dan? Waar zijn de foto's van die kale kop?

Kina

Hey Az & Mariek, goed verhaal... lekker strange ook :) Wat een avonturen beleven jullie toch weer.

@Mat: LOL

En ik sluit me bij J aan, we willen kale-kop-pica's :p !!!

Azarja

@ allemaal: bedankt voor alle leuke reacties!

@ opa: ik heb een foto van de cavia's geplaatst. We hebben er ook een opgegeten. Was best lekker eigenlijk.

@ Joren en Kina: as you wish! check de foto's!

Hanna

Nu pas goed de tijd genomen om jullie foto's te bekijken en verhalen te lezen, erg leuk! (excuus zo laat, maar ja, t leven gaat hier natuurlijk gewoon door! (lees: lesgeven op school, lesgeven op atelier, lesgeven op buurhuis, projectje dit en dat en weer verder rennen...kortom weer eens veel te druk))

Jullie beleven veel moois en indrukwekkends, erg leuk om te lezen en Az, je kan er wel een boek van maken na afloop, heerlijke verhalen om te lezen, een prikkelende schrijfstijl!

liefs!